6. 9. 2022

Pestrá strava, která chutná

Od Renata Macurová

Kolikrát už jsi začínal/a hubnout? Ten, kdo narazil na tyto stránky asi ne jednou (ale můžu se samozřejmě mýlit :-)).

A počítám, že jako u mých XY pokusů, tak ani ten tvůj nedopadl na poprvé a kila se za nějakou dobu vrátila, a ještě s bonusem. Motivace upadá, zdravé věci nemůžeme ani cítit… Vracíme se k tomu, co nám zrovna nepřidá.

Co je hlavním důvodem?

To, že si vždycky najdeme nějakou zaručenou dietu nebo módní výživový trend, který není dlouhodobě udržitelný, v nejhorším tam jsou povolené jen potraviny, které nemáme rádi a běžně bychom kolem nich ani nešli.

Jak se tomu vyhnout?

  • Pokud se máš rád/a (a i když to tak zatím necítíš), řiď se prosím zdravým selským rozumem. Ne všechno, co je psáno na internetu, že funguje, je zaručené, drží tvá oblíbená „selebrita“, funguje to sousedce, je to zrovna „IN“ … je realita. Tam, kde je jakýkoliv extrém, jsou obvykle nějaká ALE, která ti může přivodit zdravotní obtíže, a to třeba ne hned.
  • Každý jsme individuál a na světě neexistuje jídelníček, který by byl univerzální pro všechny z nás. Pokud ti to někdo tvrdí tak lže a pryč od něho.
  • Jez pestře a zdravě, ale nenuť se do ničeho, co ti nechutná a nedělá dobře, nevydrželo by ti to na dlouho a začal by ten známý kolotoč znovu a už by to bylo složitější.
  • Aby byl účinek trvalý, neber to jako dietu, ale trvalou změnu životního stylu.
  • Snaž se střídat druhy potravin a ničemu se nevyhýbej (přílohy, ovoce, pečivo…). Tělo rádo reaguje na stereotyp tak, že prostě reagovat přestane.
  • Jak se říká – neexistuje špatná potravina, existuje jen její špatné množství… tedy všeho s mírou.
  • Jez pravidelně tak, ať se nedostaneš do stavu vlčího hladu, kdy sníš i obal od čokolády.
  • Nezapomínej na pitný režim! To, že piješ dostatečně poznáš jednoduše podle barvy moči, která by měla být světlá. I nedostatečné pití může způsobit to, že se necítíš dobře, nebo že nemáš ideální váhu. Nejlépe pij čistou vodu, případně ochucenou bylinkami, citronem…, neslazené čaje, v menším zastoupení minerální vody.

Který první krok pro změnu udělat?

Pestře jíst neznamená si dát během týdne víc druhů čipsů, nebo střídat koláč, s bábovkou a dorty různé barvy. I když by to bylo určitě super. Přeci jen je potřeba některé věci v jídelníčku omezit a do jídelníčku je ideálně nezařazovat, nebo si je dát opravdu jen výjimečně.

Které potraviny je potřeba omezit?

  • Cukr
  • Sladké pečivo
  • Sladkosti (bonbony, čokolády, zákusky, oplatky…)
  • Slazené nápoje, ať už kupované, nebo vlastnoručně doslazované
  • Alkohol
  • Slané pochutiny (chipsy, solené pražené oříšky, krekry…)
  • Tučné maso a uzeniny
  • Ochucené jogurty, tvarohy (ochuťte si bílé produkty čerstvým ovocem apod.) …

Jednoduše se to dá shrnout – v jednoduchosti je krása a vždy bude – když se budeš vyhýbat průmyslově zpracovaným potravinám, ale ideálně si vše připravovat doma – pomazánky, zálivky, dochucování jogurtů… budeš vždy vědět co jíš a že jíš dobře.

I touhle jednoduchou změnou, jako je vyřazení potravin výše (pokud je jíš) a dostatečným přísunem těch zdravějších variant, jdou kila dolů a zvedá se nám energie, nálada a koutky rtů :-).

Jídlo je samozřejmě jedním z prvních důležitých kroků, ale nezapomínej ani na pohyb a dostatečný odpočinek. Víc si můžeš přečíst ve článku Bez pohybu to nepůjde…

Přeji úspěšný start do nového života a pokud chceš s procesem hubnutí pomoct, můžeš mne kontaktovat.