6. 9. 2022

Bez pohybu to nepůjde…

Od Renata Macurová

… ale bez odpočinku taky ne!

V pohybu a odpočinku je potřeba najít rovnováhu. Bez jednoho nebo druhého TO nepůjde vůbec jednoduše a ani trvale. Co je to TO?

  • Být zdravá/zdravý
  • Mít dostatek energie na všechny činnosti, které tě dělají šťastnou/šťastným
  • Mít dobrou náladu a úsměv na tváři
  • A v neposlední řadě mít přesně takovou hmotnost, ve které je ti dobře a je pro tělo zdravá

Jaký pohyb je ideální?

Jakýkoliv, který tě baví, těší, dělá ti dobře, nemusíš se k němu nutit, netrápíš se u něho.

Takový, u kterého vydržíš ideálně 30-60 minut, takový, který budeš chtít dělat opakovaně, a to třeba 3x týdně. Takový, u kterého se trochu zadýcháš – pohyb rukou s myší u PC se k tomu nepočítá :-).

A nemusí to být jeden druh aktivity, ba naopak. Ideálně je aktivity střídat, dát tělu více různých podnětů. Stejně jako u jídla je tělo rádo, když je pestré, stejně u pohybu uvítá občasnou změnu, protože na stereotyp si tělo zvykne a přestane na něj reagovat.

Může to být třeba kombinace svižné chůze a k tomu troška silového cvičení pro podporu svalů. Nebo místo chůze kolo, badminton, nějaké skupinové cvičení nebo cokoliv dalšího? Výběr je na tobě.

A co ten odpočinek?

Ten je důležitý úplně stejně jako pohyb. Obvyklá chyba je, že makáme „jak vyšinutí“, protože pohybem přece pálíme ty tuky, které nás tak štvou. Už nás to pak ani nebaví, nebo už to děláme jen z rutiny, ale stejně makáme do padnutí a když váha stojí, tak ještě přidáme. Je to tak?

Ale tělo ten odpočinek fakt potřebuje. Říká si o něho únavou, špatnou náladou, bolestí, nemocí… Mává na nás, že je něco špatně – málo jídla, moc pohybu? A my neposloucháme, protože se bojíme, že když si sedneme na zadek, tak přibereme. A je to přesně naopak!

Po výkonu potřebuje tělo regenerovat. Svaly „rostou“ až po cvičení v klidu, potřebujeme doplnit glykogen, potřebujeme nabrat síly pro další výkon…. tělo „hubne“ hlavně v klidu, bez stresových hormonů. A taky si potřebujeme ten pohyb nezhnusit ;-).

Výběr odpočinku už nechám úplně na tobě, jen upozorňuji, že ten pravý odpočinek není uklízení, běhání kolem dětí, vaření pro rodinu (pokud to pro tebe není relax a neužíváš si to) … Odpočinek má být relax pro tělo i ducha, tedy zas něco co tě těší a dobíjí.

Vezmi si příklad ze zvířat a dětí. Ti si umí obojí báječně užít 🙂